torstai 14. tammikuuta 2021

Oma käyntikortti

 Oma käyntikortti

Johtopäätökset

  • Letterpress (kohopaino) = Kohopainotekniikassa väriä luovuttava pinta on muita osia korkeammalla. Kohollaan olevat painopinnat telataan painovärillä ja puristetaan paperille.
Esimerkki kuva kohopainosta


  • Foliopaino = Foliointi on painotekniikka, jossa metallinhohtoista tai muun väristä pintaa siirretään paperi- tai kartonkipinnan päälle. 
Esimerkki kuva foliopainosta


  • Päätteellinen fontti (antikva) = Loppussa on pääte viiva. 
Päätteellinen fontti (antikva)


  • Päätteetön fontti (groteski) = Pääteviivaton kirjasinyyppi.

  • kalligrafia fontti = On ihmisen käsialaa muistuttava fontti. Siihen kuuluu myös kaunokirjoitus. 
Kalligrafia fontti


  • Kontrastisuus = Jyrkkä erilaisuus asioiden välillä. 
Tässä kontrasti näkyy fonteissa.
  1. Vaaka-pysty

Milloin vaaka-asettelu on toimiva?

Silloin kun tekstiä on paljon.

Milloin pysty-asettelu on toimiva?

Kun käytät suuria kuvia ja sinulla on vähän tekstiä.

Mitä etua on vaaka-asettelusta, entä pysty-asettelusta?

Vaaka-asettelussa etua on se, että siihen mahtuu enemmän tekstiä ja näyttää siistimmältä. Pysty-asettelussa etua on, että kuvat sopivat paremmin siihen malliin.

    2. Mittasuhteet

Mittasuhteita on monia. Yleisin käyntikortin mittasuhde on 90x50mm. Nykyään käytetään myös ''luottokortti'' kokoa, joka on 86x54mm.

    3. Marginaalit

Marginaalit käyntikortissa pitää olla vähintään 3mm. Mutta tämä voi muuttua painopaikasta riippuen.

    4. Tyhjän tilan käyttö

Onko tyhjää tilaa paljon/vähän?

Jos käyntikortissa on enemmän tyhjää tilaa niin siitä tulee minimalistisen näköinen ja jos tyhjää tilaa on enemmän siitä tulee selkeämpi. Jos tyhjää tilaa on vähän siitä tulee epäsiistin näköinen.

Mihin tämä vaikuttaa?

Tyhjä tila tuo selkeyttä käyntikorttiin.

   5. Tekstin linjaus ja asettelu

Itse tykkään keskittää tekstin varsinkin logon. Mutta teksti voi olla myös siellä täällä, jos se miellyttää itseään. 

   6. Fonttien valinnat

Jos fontti on helposti luettavissa se tuo asiallisen kuvan. Jos haluaa säilyttää yhtenäisen ilmeen ei kannata käyttää montaa eri fonttia.

   7. Fonttien korostukset

Eri fontit näyttävät keskenään erikoisilta. Tekstiä voi korostaa lihavoinnilla tai kursiivilla. Kursivointi on vinoa ja lihavointi saa tekstin näyttämään paksummalta. Fontin väri pitää erottua taustaväristä.

   8. Kaksipuoleisuus

Toisella puolelle on hyvä laittaa omat yhteystiedot, aukioloajat sekä paikan osoite. Etupuolelle voi laittaa yrityksen logon.

   9. Värivalinnat

Valitse työhösi itseäsi miellyttävät värit. Esim vaaleanpunainen, valkoinen, jossa myös sinistä, musta.

   10. Värien pinta-ala suhteet

Valitse työhön pääväri ja tehosteväri. Muista, että tehostevärin pinta-ala vaikuttaa siihen miltä pääväri näyttää. 

   11. Värien kontrastisuus

Mitä isompi kontrastisuus värien välissä on sitä erottuvampi siitä tulee. Kuten esimerkiksi valkoinen ja pinkki tai musta ja valkoinen.

   12. Elementit ja niiden muotikieli




   13. Elementit ja kuviot (koristeina)

Voit luoda itse erilaisia elementtejä, kuten kukkia, pisteitä tai vaikka tassuja. Niillä luot työhösi erilaisuutta ja omaperäisyyttä.

   14. Elementit ja kuviot (tekniikka)

Leimasin, vesiväri, valokuva, repimällä ja viivat ovat erilaisia tekniikoita. Joilla luot myös erilaisuutta työhösi.

   15. Symbolit ja ikonit

Symboleiden avulla voit merkitä esimerkiksi sijainnin, sosiaalisen median logoja. 

   16. Erikoismenetelmät

Erikoismenetelmiä on esimerkiksi kohopaino ja foliopaino. Kohopaino meinaa, että tietty pinta on muita korkeammalla. Foliopaino meinaa, että tiettyyn kohtaan laitetaan metallinhohtoista pintaa. Muotoon leikkaaminen on myös erikoismenetelmä, kuten kulmien pyöristys.

   17. Materiaalit

Työn voi painattaa oikeastaan mille materiaalille vaan, esim. paperille, muoville, metallille, puulle. Mutta erikoisemmat materiaalit ovat arvokkaampi, kuin paperi.

   18. Tunnelma

Ennen työn aloittamista on hyvä miettiä millaisen tunnelman haluat tuoda esiin työstäsi. Tunnelmia on esim. romanttinen, rento, trendikäs, urheilullinen, asiallinen tai arkinen.

  19. Minulle on tullut muutama idea, että millaisen käyntikortin haluaisin. Käyttäisin muutamaa eri fonttia ja ehkä boldattua, mutta en ole vielä miettinyt asiaa niin tarkasti. Käyttäisin ehkä kuvia tai piirrän itse illulla. 

Paperinlaadut

Paperilaadut muodostavat useita alaryhmiä. Paperin paksuus kerrotaan grammoilla, kuten 350g/m2 on paksua paperi ja 80g/m2 on ohkaista paperia. 

Luonnoksia

3 vaaka käyntikorttia, joista tykkäsin

3 pysty käyntikorttia, josta tykkäsin



Valmis käyntikortti illustraattorissa








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ajankäyttökello

 Ajankäyttökello Mihin käytät aikaasi? Tarkastele omaa ajankäyttöäsi kellotaulun avulla. Merkitse kellotauluun totuudenmukaisesti, miten aik...