keskiviikko 4. marraskuuta 2020

Visuaalinen markkinointi

Mitkä ovat visuaalisen markkinoinnin tehtävät?

Kaikki tuotteet myydään tunnepohjalta, vain ostajan pitää pystyä järjellä perustelemaan ostopäätöksensä.

  • Yrityksen arvojen ja identiteetin visualisointi.
  • Tuotteiden esille asettaminen näyttävästi.
  • Ostohalun ja myynnin vahvistaminen visuaalisin keinoin.

  • Tuotteiden esillepanot.
  • Näyteikkuna ja myymälämainonta.
  • Messut.
  • Näyttelyt.
  • Tapahtumamarkkinointi.
  • Promootiot.

Myymäläympäristön elämyksellisyys

Kuluttaja on hedonistinen, eli mielihyvää ja nautintoa tavoitteleva.

Elämysshoppailussa päämääränä ei ole tuotteen ostaminen, vaan kaupassa kiertely, ideoiden kerääminen ja nauttiminen.

Myymäläympäristön viihtyisyyteen vaikuttaa esimerkiksi valaistus, musiikki. myymälän tuoksu, henkilökunta ja lämpötila.

Kohderyhmä ja sen ymmärtäminen

Sinun tulee miettiä ensin mikä on kohderyhmä. Mieti myös kohderyhmän segmenttejä eli eri osia. Segmenttejä voivat olla esimerkiksi eri tulotasot tai eri arvomaailmat.

Eläydy kohderyhmän tai ostajan maailmaan ja elämäntyyliin, mitä he ostavat, arvostavat ja missä tilanteessa he käyttävät eri tuotteita.

Markkinointiin vaikuttavat ihmisen ominaisuudet

  • Ahneys ja itsekkyys
  • Laiskuus
  • Kateus
  • Uteliaisuus
  • Turvallisuudenhakuisuus
  • Mukavuudenhalu
  • Yhteenkuuluvuuden tarve

Ihmisen ostotoimintaan vaikuttavat asiat

  • Perhetausta
  • Henkilökohtaiset persoonapiirteet
  • Ihmisen psykosysteemi
  • Kulttuuritausta
  • Yleiset markkinaperusteet
  • Elinvaihe
  • Sosioekonominen tilanne
  • Markkinaärsykkeet
  • Yhteiskuntataloudellinen ja arvoperustainen tilanne























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ajankäyttökello

 Ajankäyttökello Mihin käytät aikaasi? Tarkastele omaa ajankäyttöäsi kellotaulun avulla. Merkitse kellotauluun totuudenmukaisesti, miten aik...