Mitkä ovat visuaalisen markkinoinnin tehtävät?
Kaikki tuotteet myydään tunnepohjalta, vain ostajan pitää pystyä järjellä perustelemaan ostopäätöksensä.
- Yrityksen arvojen ja identiteetin visualisointi.
- Tuotteiden esille asettaminen näyttävästi.
- Ostohalun ja myynnin vahvistaminen visuaalisin keinoin.
- Tuotteiden esillepanot.
- Näyteikkuna ja myymälämainonta.
- Messut.
- Näyttelyt.
- Tapahtumamarkkinointi.
- Promootiot.
Myymäläympäristön elämyksellisyys
Kuluttaja on hedonistinen, eli mielihyvää ja nautintoa tavoitteleva.
Elämysshoppailussa päämääränä ei ole tuotteen ostaminen, vaan kaupassa kiertely, ideoiden kerääminen ja nauttiminen.
Myymäläympäristön viihtyisyyteen vaikuttaa esimerkiksi valaistus, musiikki. myymälän tuoksu, henkilökunta ja lämpötila.
Kohderyhmä ja sen ymmärtäminen
Sinun tulee miettiä ensin mikä on kohderyhmä. Mieti myös kohderyhmän segmenttejä eli eri osia. Segmenttejä voivat olla esimerkiksi eri tulotasot tai eri arvomaailmat.
Eläydy kohderyhmän tai ostajan maailmaan ja elämäntyyliin, mitä he ostavat, arvostavat ja missä tilanteessa he käyttävät eri tuotteita.
Markkinointiin vaikuttavat ihmisen ominaisuudet
- Ahneys ja itsekkyys
- Laiskuus
- Kateus
- Uteliaisuus
- Turvallisuudenhakuisuus
- Mukavuudenhalu
- Yhteenkuuluvuuden tarve
Ihmisen ostotoimintaan vaikuttavat asiat
- Perhetausta
- Henkilökohtaiset persoonapiirteet
- Ihmisen psykosysteemi
- Kulttuuritausta
- Yleiset markkinaperusteet
- Elinvaihe
- Sosioekonominen tilanne
- Markkinaärsykkeet
- Yhteiskuntataloudellinen ja arvoperustainen tilanne
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti